Monday, August 2, 2010

Allah Menjaga Kita

Bismillah...
Ramadhan bakal menjelang sedikit hari lagi semoga kita diizinkan Allah untuk mengharungi Madrasah Rabbaniah ini."Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban,panjangkan usia kami hingga menemui Ramadhan..."

Menjiwai ayat 37 &38 surah Annur membuatkan kita matang dalam perjuangan ini,tahu sempadan dan halatuju kehidupan sebagai seorang Hamba Allah yang dikurniakan peluang berbisness.
Allah yang empunya semua anugerah ini mengingini kita yang berniaga tidak sampai terlalai dari
(1)Zikir (ingatkan juga perintah dan larangannya)
(2)Solat
(3)Zakat
(4)Rasa gerun pada akhirat

Berapa ramaikah kalangan kita menyematkan ingatan ini dihati bahkan juga melaksanakannya dalam kehidupan seharian?

Kenapa solat ditonjolkan di sini?Apakah kerana memang ramai orang berniaga yang mengabaikan solat?Atau kerana Allah ingin menonjolkan peranan solat itu sendiri yang menjadi keperluan kita?

Semua kita akur menerima bahawa kita berbisness adalah sebagai salah satu cabang ibadah,kita nak jadi seperti Suhaib yang berjaya mendapat pujian nabi lantaran kerana keterlibatan dia dalam bisness yang akhirnya menjadi ibadatnya yang menguntungkan.Kita ingin mencontohi Saiyyidina Uthman yang semua orang akui sumbangannya yang tak terhingga untuk Ummah.Tapi ingat penerimaan dan penolakan Allah terhadap ibadat bisness ini bergantung erat pada penolakan dan penerimaan ibadat solat..baik solat maka baik lah ibadat bisness tapi rosak solat rosaklah ibadat bisnees..

Jangan mengharapkan ganjaran dari ibadat bisness kalau ibadat solat tidak dijagai,tidak ikhlas,tidak khusyuk bahkan tidak sempurna.

Teman-teman sekelian!!siapakah dapat memahami kenapa dalam bulan Ramadhan Allah menetapkan antara pengisiannya ialah solat.Jumlah rakaatnya bertambah berbanding bulan-bulan yang lain.Kebanyakkan orang merasa berat hati bila menyedari satu-satu waktu solat yang tiba,terasa seolah-olah solat itu sebagai beban yang menyibukkan.

Hikmah banyaknya solat dalam Ramadhan ialah untuk membiasakan seorang hamba itu lalu sampai suatu tahap ia terasa solat itu suatu kerehatan,ketenangan bahkan suatu peluang membelai perasaan manja terhadap Allah..

Adulah apa sahaja yang engkau mahu Allah sedia mendengarnya,menangislah kerana Allah suka mendengar tangisanmu,mintalah apa sahaja yang terlintas Allah tidak pernah bosan menunaikannya..

Peningkatan demi peningkatan bonus yang kita alami,ia sebenarnya suatu ujian Allah untuk melihat setakat mana konsistennya kamu terhadapnya.Ada orang tidak sedar perkara ini,maka lalailah dia dari solat (kompas kerohanian) hingga akhirnya jelaslah di sisi Allah bahawa dia adalah seorang yang tidak boleh menangani kesenangan yang dikurniakan maka tidak mustahil akan diambil kembali oleh Allah apa yang telah diterima.
Ya Allah tetapkan pendirian kami terutama ketika saat begini yang mana kami teruji dengan kilauan harta dunia yang menipu...

No comments: