Wednesday, August 4, 2010

Ramadhan Pakej Kursus


Bismillah...
Ramadhan jangan hanya dipandang sebagai bulan fadhilat, tapi juga hendaklah kita merasakan Ramadhan itu sebagai pakej latihan dari Rabbul Jalil untuk melahirkan pelatih yang mahir dan berkeupayaan menghadapi mehnah dan tribulasi dalam perjuangan..Dr Mustafa Mashur menulis sebuah kitab berjodol "Bekalan sepanjang jalan"wajar menjadi tatapan kita semua.

Apakah penghasilan yang kita nak daripada Ramadhan?..tentu jawapannya ialah sifat-sifat hati umpama ikhlas,tawadhu',sabar,lemah lembut,istiqamah dan lain-lain lagi. Kita akan bicarakan sifat-sifat itu secara berasingan insya Allah sepanjang Ramadhan kali ini, Mudah-mudahan Allah menganugerahkan kefahaman dan kekuatan kepada kita semua untuk menghayati perbicaraan ini..
  1. Ikhlas:
Hadis Baginda "Setiap amalan anak Adam itu ada balasan baginya kecuali puasa,maka sesungguhnya puasa itu aku yang ganjarinya mengikut kehendakku.."

Hadis ini membuktikan bahawa pengukuran ganjaran bagi orang yang berpuasa adalah terletak kepada Allah sepenuhnya dan sudah tentu berkait rapat dengan keikhlasan si pelaksananya.

Ibadat puasa adalah satu ibadah yang jauh berbeza berbanding ibadah yang lain,di mana ibadah itu sendiri tidak kelihatan pada batang tubuh orang yang berpuasa,tidak seperti solat di mana orang boleh nampak perilaku orang yang sedang bersolat. Begitu juga seseorang itu boleh sahaja berpura-pura konon sedang berpuasa (orang lain tidak mengetahui) Tapi Allah yang mencampakkan keimanan ke dalam sanubari kita menjadikan kita tidak bersedia untuk menipu sesiapa pun bahawa kita berpuasa meskipun kita makan dan minum di siang hari.

Allah mahu kita faham bahawa begitulah sepatutnya kita jiwai dalam apa sahaja tindak tanduk seharian kita.Apa yang menjadi matlamat kita ialah pemerhatian Allah (Bukan Makhluk) biarpun kita terpaksa bersusah..(Kerana Allah)Mengutamakan dan memperjuangkan produk halal sebenarnya tidak mudah terutamanya di ketika tidak banyak sangat orang memahami persoalan ini.Tapi kerana kita sudah terbiasa dengan ber"Muraqabah" biarpun payah nak jumpa produk Halal kita sanggup berpuasa hinggalah berjumpa jua akhirnya..Lama mana kita berpuasa Ayam,Ais krim,biskut dan lain-lain hinggalah kita menemuinya dalam perjuangan ini.Alhamdulillah...Banyak lagi sebenarnya yang kita kena berpuasa (Umpama susu anak-anak,coklat,fishball dan lain-lain) tapi sanggupkah kita menunggu dan terus menunggu demi semata-mata mencari keredhaan Allah??

No comments: