Monday, July 26, 2010

Bismillah...
Semalam berlalu detik keemasan yang ramai orang alpa untuk memanfaatkannya sebagaimana pernah Baginda bersabda.Detik tengah malam Nisfu Syaaban,saat yang maqbul doa hingga pernah diriwayatkan Baginda sujud pada malam itu terlalu lama membuatkan Aisyah Radiallahuanha tertanya-tanya mengapa Baginda begitu lama sujud.Doa Baginda ketika itu"Ya Allah aku berlindung dengan redhaMu daripada kemurkaanMu,kemaafan dari hukumanMu..."

Siapakah antara kita berjaya mengisi saat itu dengan Qiam,doa dan istighfar?

Kenapa tidak ramai mempunyai kesungguhan untuk merebut saat itu?Walhal dalam kehidupan seharian biasa benar kita menyatakan keinginan untuk mencari keredhaan Allah.

Seorang sahabat menanyakan Baginda mengenai orang yang tidur hingga ke subuh dan tak berjaya bangkit di tengah malam.Baginda mendedahkan puncanya..."Orang itu telah dikencing oleh Syaitan.."Masya Allah..!!
Setakat penelitian rambang ana,rakan-rakan nampaknya sudah ada yang terbiasa dengan solat Dhuha..mari kita beranjak menambahkan koleksi taqarrub kita iaitu dengan belajar mulazamah Qiamullail...Mari kita sama-sama mencedok rahmat Allah pada saat yang hening di ketika orang lain sedang dibuai lena..
Kejernihan hati pasti akan menjadi salah satu sumber kekuatan kita semua dan daripada hati yang jernih itu akan bakal menyusul sifat-sifat lain umpama sabar,tenang,tawadhuk,rindu pada Sang Khaliq,berani dan lain-lain.

Sifat-sifat itu merupakan pakaian seorang pejuang dulu,kini dan selamanya. Selama ini mungkin hanya PBC menolong kita untuk bangkit,moga setelah sekian lama kita ber"PBC" selain pangkat dan bonus meningkat,keimanan dan ketaqwaan pun turut sama.

No comments: