Sunday, September 14, 2008

Bismillah...
"Maghfirah" dari Allah adalah janji kedua Allah untuk pakej Ramadhan ini.Tak mudah sebenarnya nak dapatkannya namun bila mana Allah menjanjikannya wajarlah kita menaruh harapan yang tinggi di samping usaha yang penuh komitmen untuk memenuhi syarat Allah.
Golongan Salafussoleh menjadikan keinginan mendapatkan "Maghfirah" sebagai keutamaan mereka.Hidup sehari-hari tenggelam dengan munajat dan luahan rasa untuk mendapatkannya,ini dibuktikan dengan satu sajak yang kita sering alunkan dalam zikir munajat"Ilahi aku sungguhnya tidak layak jadi ahli syurgamu...namun tidak jua aku mampu tanggung azab nerakamu..Maka kurniakanlah daku taubat dan ampunilah daku sesungguhnya engkau maha pengampun di atas dosa-dosa.
Realiti kehidupan kita berbeza sekali,dosa dilakukan sentiasa namun keinginan mendapat dan merintih agar dapat keampunan Allah tiada kesungguhan mana.
Golongan yang mendapat "Maghfirah" adalah jua golongan yang mendapat pakej-pakej lain umpama Rahmat,taufiq,annadamah al Haqiqiah bahkan rahmat sekali.Beruntunglah siapa yang mendapat "Maghfirah"dariNya.
Dapat "Maghfirah" menjadikan seseorang hamba itu suci seolah bayi yang baru dilahirkan..lantas Allah akan membantu untuk mengisi lain-lain sifat Mahmudah dan yang paling diimpikan kita mati dalam keadaan tidak kembali lagi melakukan apa yang Allah murka.
Istighfar adalah ungkapan yang Nabi ajar agar kita sering menyebutnya...banyak mana sekalipun tiada halangan dan nabi mengajar kita agar ada jumlah yang tetap untuk mengucapkan istighfar.70 atau 100 kali sehari.
Pabila dapat "Maghfirah"Allah tidak lokek lagi untuk mengurniakan rezeki yang berkat kepada hambanya itu.Fahami dan hayati ayat yang kita kenali sebagai ayat 1000 dinar.Moga dapat hidayat...Amiin

1 comment:

Abu Mus'ab said...

salam, nampaknya semakin maju ni, alhamdulillah...update selalu nampak...mudah kan kalu intenet ada kat rumah?- abu mus'ab -