Sunday, October 26, 2008

Taujihat kita


Bismillah...

Teman-teman IBHAM yang dikasihi,antara pengisian dan persiapan diri sebagai penggerak HPA ialah menjurus kepada melahirkan herbalis yang berkesan.Suka ana nak ajak teman-teman sekelian menghayati kata-kata salah seorang pimpinan HPA yang mengungkapkan"Herbalis adalah sufi"

Tahukah teman apa dan siapa sebenarnya "sufi" itu?Dia adalah seorang yang bersih jiwa,tenang hati dan bercahaya,mempunyai lidah hikmah,mampu merawat bukan sahaja jasad pesakit bahkan jiwa dan akhlaq mereka.Bukan senang untuk menjadi sufi,tapi tidak dapat tidak kalau kita ada cita-cita untuk menjadi aktivis ummah mesti berusaha ke arah itu.

Kita bukan sahaja wajib mencari ilmu, bahkan setiap kita mesti bertemankan guru yang mursyid.Hidup jangan leka dengan dunia ini kerana mungkin kita akan terpaut dengannya yang akan menjadi halangan terbesar dalam usaha kita untuk mendekati Allah.

Dalam berbicara seorang sufi itu penuh bercermat dan berjimat,tapi bila ia bersuara hati pendengar akan terasa sentuhan yang amat.

Malam seorang sufi tidak sunyi dari alunan zikir dan Quran kerana itulah prime time baginya.Hatinya merasa ketika itu hujan hidayat Allah mencurah-curah dan hatinya makin bersinar dari malam ke malam.Kemanisan ibadat benar-benar terasa.

Sufi adalah lulusan Madrasah Rabbaniah yang mana sabar dan tenang adalah trade marknya.

Persoalannya kepada Teman-teman sekelian:Sudahkah kita semua memulakan langkah menuju Allah?Usah merawat orang lain kiranya kita sendiri sakit...

No comments: