Friday, October 24, 2008

Sabar adalah ubatnya

Bismillah...
Sahabat yang dikasihi tentunya hati kita sentiasa melonjak untuk melihat peningkatan jualan HPA yang sama-sama kita perjuangkan.Bahkan hati kita lebih tertekan mungkin bilamana target kita untuk melonjakkan jualan peribadi tersekat sedikit lantaran banyak produk popular tiada di pasaran.Ana sendiri sering bertembung dengan adegan emosi melampau dari penggiat "baru" kita bila saja mereka menjenguk kepala nak membeli produk yang dihajati tiba-tiba diberitahu "Tak Dok"...Masya Allah!!
Kita sendiri sebagai pejuang yang setia tidak seharusnya hilang kawalan seperti mereka.manakan patut jadi seperti itu kerna kita telah begitu lama mendapat tarbiah samada dari Jamaah Islamiah mahupun dari HPA sendiri.
Meskipun mungkin kita nampak apa-apa kekurangan atau ketidak-pandangan pihak bertanggungjawab HPA dalam masalah ini tapi yakinlah ia jua tidak lari dari kawalan dan percaturan Allah.Adakalanya Allah yang menguji kita sengaja menguji kita di ketika kita benar-benar tidak menjangkakan, lihatlah sebagai contohnya peristiwa pertuduhan munafiq kepada Saidatina Aisyah. Ketika itu Nabi dan para sahabat sedang sibuk menyiapkan diri setelah pulang dari peperangan Tabuk.
Kita bukan mengatakan bahawa kita ini langsung tidak boleh meluahkan apa-apa perasaan kita dalam berdepan situasi begini,tapi utamakanlah etika Islam paling kurang atau lebih baik lagi kita belajar mendidik diri mengawal perasaan kecewa ke apa2.
Sapa-sapa yang joint HPA betul betul kerana faktor perjuangan islam adalah tidak harus mengabaikan akhlaq islam ini kerna kita tidak mahu hanya manis dengan slogan tapi hati penuh dengan kepahitan sifat-sifat mazmumah.

1 comment:

Anonymous said...

salam..kebetulan terjumpa blog nih..nk tanya apa kebaikan kalo bekerja dgn HPA?dapat elaun tak?pastu cuti tahunan n perubatan macam mana pulak?harap dpt membantu