Friday, June 26, 2009

Tajir Al Amin ( 4 )

Bismillah...
"Duaat Multilevel" satu gelaran yang ana cuba perkenalkan buat semua.Apa ertinya yang dimaksudkan?
Kita semua tahu bahawa syarikat MLM terlalu banyak di dunia ini termasuklah yang dimiliki oleh bumiputra muslim.Bagi semua Jentera/tentera MLM menganggapkan bahawa masing-masing punya MLM adalah syar'ie dan tidak bercanggahan dengan syariah..tapi betul ke??
Aspek mana yang perlu diteropong untuk mem'promote'kan syariahnya MLM itu?
1-Pemiliknya (Bukan sahaja muslim tapi komited dengan islam secara menyeluruh)
2-Produk (Tiada syubhah dari segi bahan & pembuatannya)
3-Sistem @ pelan yang tidak menyentuh mana-mana larangan syariah
4-Hala-tuju perbelanjaan dari untung yang diperolehi syarikat mahupun individu itu sendiri.
Kita penggerak HPA tidak hanya boleh mendakwa kita sebagai syar'ie melainkan setelah kita benar benar yakin keempat-empat aspek tadi adalah menjadi suatu fokus serius oleh syarikat yang kita sayangi ini.
Sekiranya wujud sebarang persoalan yang bertujuan meragu-ragukan kita,seharusnya kita tidak boleh berdiam diri membiarkan keraguan itu terus bertapak di hati.Dapatkan penjelasan dan tolong bagi jawapan yang telus dan jujur kiranya kita berhadapan golongan berprasangka tinggi terhadap kita..Jangan menjawab atas fakta yang kita sendiri ragu kesahihannya.
Ingat ketika kita bertutur (semasa menaja rakan kongsi) bersama kita ada dua kiraaman katibiin yang telus,jujur dan berdisiplin tinggi terhadap perintah Allah.
Gimik yang palsu adalah satu dosa..kita tidak sanggup lagi menempah noda dalam MLM ini kerana kita sudah terbeban dengan dosa lain yang sudah menggunung tinggi banyaknya..

No comments: